Foto: Pixabay, Oficijalna stranica Zastava 101 foruma/Facebook

Zastava 101, poznatija kao Stojadin, ostala je jedan od najprepoznatljivijih automobila svoje ere. Bio je omiljen među vozačima, mnogi ga rado voze i danas, a često se postavlja pitanje kolika bi mu vrijednost bila s ulaskom u 2025. godinu.

Model Zastava 101 razvijen je na temelju Fiata 128 i prvi je put predstavljen 1971. godine. Zahvaljujući inovativnom konceptu karavana-limuzine s petero vrata, brzo je stekao popularnost među domaćim vozačima, kako prenosi Index.

Jedna od najvećih prednosti Stojadina bila je njegova pristupačna cijena. Prema podacima Zastava foruma, početna cijena ovog modela 1972. godine iznosila je 40.040 dinara, odnosno oko 2084 dolara. Kada se ta vrijednost prilagodi današnjoj inflaciji, procjenjuje se da bi cijena danas iznosila oko 15.500 dolara ili približno 15.000 eura. Još bolji pokazatelj dostupnosti ovog automobila može se vidjeti kroz usporedbu s tadašnjim prosječnim plaćama – krajem osamdesetih Stojadin je spadao među povoljnije modele, a njegova cijena odgovarala je iznosu od 38 prosječnih plaća.

Stojadin je dolazio u dvije motorne varijante, s benzinskim motorima od 1.1 i 1.3 litara, koji su razvijali 55 i 65 KS. Bio je dostupan u dvije osnovne izvedbe karoserije – s troja i petero vrata. Njegov kompaktni koncept stigao je na tržište čak četiri godine prije Golfa I, što ga čini pravim pionirskim modelom.

Unatoč brojnim prednostima, vrijeme je ipak učinilo svoje. Dok je proizvodnja Stojadina tekla u gotovo nepromijenjenom obliku, Golf je već dosegao šestu generaciju. Stojadin se proizvodio punih 37 godina, sve do 21. studenoga 2008. godine, a ukupno je proizvedeno 1.045.458 primjeraka, od kojih je 224.851 izvezeno u inozemstvo.