Čazmatrans na koljenima – jedini spas je Zakon kojim je regulirana Javna usluga ali ga država nije provela

Kriza uzrokovana koronavirusom teško je pogodila između ostalih i prijevozničke tvrtke, pa tako i najveću prijevozničku tvrtku u Hrvatskoj, Čazmatrans.
Svi su prijevoznici u teškoj situaciji, a osobito oni koji obavljaju javni linijski prijevoz putnika su u bezizlaznoj situaciji, rekao je danas na sastanku s bjelovarsko-bilogorskim županom Damirom Bajsom direktor Putničkog prijevoza i član uprave Čazmatransa Damir Pavlović.

– Prihoda više nema, linije su krenule ali putnika nema. Ograničeni smo brojem putnika u autobusu jer zbog socijalne distance možemo voziti najviše 22 putnika što nije dovoljno za pokrivanje osnovnih troškova. Čazmatrans ima oko 700 autobusa, a 111 autobusa nismo registrirali jer nemamo sredstava za to – kazao je Pavlović.
Čazmatrans se obraćao na više adresa i tražio pomoć da se kroz ugovorne oodnose koje ima s korisnicima proba naći rješenje.

– Tražimo da se iz tih sredstava, ugovorenih i planiranih koliko je u mogućnosti, da nam se da za hladni pogon. Ne zna se koliko će mjere trajati, a može se dogoditi da se kaže da se od ponedjeljka kreće normalno raditi, ali mi to ne možemo jer nemamo registrirane autobuse. Mi kod nas imamo Zakon kojim je regulirana Javna usluga ali nije proveden, zato smo u ovoj situaciji. Javna usluga subvencionira sve mreže i linije koje su potrebne za neku demografsku politiku i obavljanje svih javnih djelatnosti. U Sloveniji prijevoznici koji ne voze neke linije, isplaćuje im se iz tog fonda novac za hladni pogon. Ministarstvo sa županijama pokušava sada da se to pokrene, a ponovit ću, imamo donesen Zakon i Pravilnik i ta Javna usluga je kod nas trebala biti u primjeni od 3. prosinca 2019. godine – rekao je Pavlović.

– Javnom uslugom se inače radi mreža linija na području svih županija prema potrebama stanovništva, školstva i drugih te se utvrđuje cijena po kilometru. Prijevoznik prevozi putnike i kroz transparentno poslovanje vide se prihodi prijevoznika po liniji. Svu razliku do izračunatog troška po liniji se podmiruje iz fonda. To je u stvari subvencija za gubitke za nerentabilne linije – pojašnjava Pavlović.

Situacija koju je uzrokovao koronavirus dovela je u pitanje opstojnost samog Čazmatransa. Župan Bajs je rekao kako je razgovarao s nizom župana koji na području svojih županija imaju iste probleme s prijevozničkim tvrtkama. Svi dijele istu zabrinutost, te su župani kao i Hrvatska zajednica županija uputili zahtjev da se što prije riješi zahtjev potpisa ugovora Javne usluge koji bi pomogao prijevoznicima:

– Treba se riješiti i pitanje prijevoza školske djece koje će nastupiti na jesen. Ako Čazmatrans, primjera radi, ne doživi jesen, ili ne bude u mogućnosti pokrenuti sve autobuse, tko će sve to raditi? To je pitanje, ne samo gospodarsko, nego i šire, stoga ja se nadam da ćemo uspjeti, iako županija ne može sama riješiti ukupnost ovog problema, nego u suradnji sa državom i ostalim subjektima u tom dijelu. Čini mi se da su svi prijevoznici na istoj liniji, imaju udruženje koje je dalo priopćenje da očekuje provođenje Javne usluge, osiguranje sredstava i nastavak poslovanja. Ako želimo da nam škola krene, da autobusi voze, da se riješi pitanje prijevoza posebice u ruralnim dijelovima, ako želimo da ljudi rade i da to rade hrvatske firme onda je sad vrijeme da se nešto i napravi – kazao je župan Bajs.

Da je situacija u Čazmatransu loša pokazuju i brojke koje kažu da se promet obavlja u visini 25% prijašnjeg kapaciteta, a takvi su i prihodi. Prošle godine bili su 40 milijuna kuna, a ove godine su 10 milijuna. Čazmatrans zapošljava oko 1300 radnika i ni jednog nije otpustio od početka krize.Plaće se isplaćuju zahvaljujući mjerama Vlade, no sredstava nema za vozila. Ukoliko se nešto ne promijeni morat će se krenuti i na onu mjeru o kojoj ne žele razmišljati, a to je otpuštanje radnika.
Pavlović je na kraju dodao kao se zadnjih 10 godina iscrpljuju svi javni prijevoznici i čekaju dan kada će krenuti Javna usluga.

– Zakon je donesen, kao i pravilnik i jedini način da se povežu sva mjesta i riješe problemi je kroz Javnu uslugu – zaključio je Pavlović.

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.