Centar za kulturu i Gradski muzej Čazma već šestu godinu uspješno provode manifestaciju „Moj zavičaj – to sam ja“, edukativno-muzejski program koji na pristupačan način povezuje baštinu, edukaciju i zajednicu. Ovaj projekt, prepoznat po svom sustavnom pristupu i intergeneracijskom djelovanju, osvojio je nagradu „Kreativni Grad Hrvatske 2025.“ u kategoriji Kreativni i inovativni program ili projekt u kreativnim industrijama i kulturnim djelatnostima.
Riječ je o priznanju koje dodjeljuje Hrvatska udruga za poslovnu izvrsnost i kreativnost, a namijenjeno je gradovima koji razvijaju kreativne i kulturne projekte s trajnim učinkom na lokalnu zajednicu. Projekt „Moj zavičaj – to sam ja“ istaknuo se održivošću, inovativnim pristupom i snažnim utjecajem na građane, osobito na djecu i mlade.
Kako pojašnjava Maja Cepetić Rogić, ravnateljica Centra za kulturu i Gradskog muzeja Čazma, program je pokrenut 2019. godine s ciljem da se lokalnoj zajednici približi vlastita kulturna baština. – Željela sam da lokalno stanovništvo osjeti i osvijesti važnost i vrijednost baštine koju baštinimo, čuvamo i prenosimo dalje. S vremenom se pokazalo da program ima izuzetno dobar odjek. Reakcije su pozitivne, suradnja s vrtićem, osnovnom i srednjom školom, Maticom umirovljenika i planinarima izvrsna, a s godinama su aktivnosti postale prepoznatljive i očekivane, ističe Cepetić Rogić.

Program koji povezuje generacije
Manifestacija „Moj zavičaj – to sam ja“ razvila se u prepoznatljiv edukativni program koji obuhvaća različite dobne skupine – od vrtićke djece do umirovljenika. Kroz radionice, igre, izložbe i muzejske posjete, sudionici na zanimljiv način uče o povijesti Čazme, važnim ličnostima i događajima. – Ono što nas posebno veseli jest kada vidimo da se djeca vraćaju iz godine u godinu. Dogodi se da dijete koje je već bilo na dvije radionice na trećoj već zna odgovore, dopunjuje vas, pamti činjenice – to znači da radimo dobru stvar, kaže ravnateljica.
Sve aktivnosti osmišljene su tako da budu prilagođene uzrastu i interesu polaznika. – Nije cilj da to bude komplicirano, nego da kroz igru i interakciju usvoje važne činjenice o svom gradu, dodaje Cepetić Rogić. Program traje cijele godine, a godišnje kroz njega prođe oko dvjesto sudionika.
Od viteza Kolomana do potrage za blagom
Program koji se provodio tijekom 2024. godine obuhvatio je niz aktivnosti namijenjenih različitim uzrastima. Najmlađi su, primjerice, u vrtićima sudjelovali u radionici „Čazmanski vitez ratnik“, kroz koju su kroz jednostavnu priču upoznali srednji vijek i lik ratnika Kolomana, brata kralja Bele IV., koji je život završio u Čazmi. Djeca su potom od glinamola izrađivala vlastite maske viteza ratnika, a njihove radove vrtić je izlagao u svojim prostorima.

Za učenike trećih razreda osnovne škole organizirana je tradicionalna potraga za blagom, aktivnost koja se svake godine s nestrpljenjem iščekuje. Učenici u grupama tragaju za „čazmanskim blagom“ na dvanaest punktova u staroj gradskoj jezgri, uz pomoć karata i uputa, vježbajući snalaženje u prostoru. – Uz igru, oni istodobno uče o kulturnoj baštini i povijesti grada, a nakon potrage zajednički izrađuju vremensku lentu s važnim događajima iz čazmanske povijesti koju potom nose u školu. Na taj način povezujemo nastavni sadržaj s konkretnim iskustvom, pojašnjava ravnateljica.
Za starije učenike i srednjoškolce provodi se aktivnost „Čazma nekad i danas“ koju vodi kustosica Kruljac Sever. Učenici tada izvlače fotografije i razglednice iz muzejskog fonda i snimaju današnje kadrove s istih lokacija. – Rezultat je vrlo zanimljiva izložba u kojoj se jasno vide promjene u prostoru, ali i poticaj mladima da promisle o izgledu svoga grada – o onome što se izgubilo i o vrijednostima koje bi trebalo čuvati, kaže Cepetić Rogić.
Za starije građane, osobito umirovljenike, svake se godine priprema poseban sadržaj povodom Dana starijih osoba. – Prošle smo godine organizirali besplatno stručno vodstvo kroz izložbu posvećenu 930. obljetnici Čazme, a nakon toga i radionicu oslikavanja platnenih vrećica s motivima grada. To su jednostavne, ali vrlo lijepe aktivnosti koje potiču kreativnost i osjećaj pripadnosti, dodaje ravnateljica.

Muzejski rad koji nadilazi granice ustanove
Kroz program „Moj zavičaj – to sam ja“ do sada je prošlo više od tisuću sudionika, a interes ne dolazi samo iz Čazme. – Posljednjih godina javljaju nam se i škole iz okolnih mjesta i općina. Za njih pripremamo slične edukativne programe, prilagođene njihovim temama, primjerice o tradicijskom načinu života, o žitu i kruhu, o starinskim ručnicima. Nastojimo da svaka radionica ima edukativni karakter, ali i element iskustva, kaže Cepetić Rogić.
Program je od početka sufinanciran od strane Ministarstva kulture i medija RH i Grada Čazme, a unatoč skromnom proračunu uspješno se provodi. – Prošle smo godine sve aktivnosti realizirali za manje od 800 eura, što dovoljno govori o našem angažmanu. Tih dana smo svi uključeni, radimo s korisnicima i posvećujemo im se potpuno. To je izlazak iz uobičajenog uredskog rada i lijep način da se povežemo s ljudima kojima je muzej namijenjen, dodaje ravnateljica.

U konačnici, „Moj zavičaj – to sam ja“ pokazao se kao primjer kako se baština može učiniti živom, bliskom i pristupačnom svima. – Naša je želja da građani osjete da je muzej njihov prostor, da uvijek mogu doći i nešto naučiti, ali i pridonijeti. Upravo ta međusobna komunikacija i osjećaj zajedništva ono su što ovaj projekt čini posebnim, zaključuje Maja Cepetić Rogić, ravnateljica Centra za kulturu i Gradskog muzeja Čazma.
Objava teksta sufinancirana je sredstvima Fonda za poticanje raznovrsnosti i pluralizma elektroničkih medija