S približavanjem blagdana Svih svetih, čazmanska tržnica ponovno oživljava u mnoštvu boja. Redovi lončanica, svježeg i svilenog cvijeća te raznovrsnih aranžmana nude kupcima velik izbor za ukrašavanje posljednjih počivališta svojih najmilijih. Cijene se kreću od jednostavnijih lončanica i manjih aranžmana po nekoliko eura do raskošnih kompozicija koje dosežu i do 150 eura. Za svaki džep može se pronaći prikladan cvjetni ukras, no prodavači ističu da je potražnja ove godine nešto slabija nego prethodne.

Na tržnici smo razgovarali s Goranom Šnajderom iz Velike Ludine, proizvođačem koji već godinama uzgaja cvijeće, osobito multiflore koje su najtraženije uoči blagdana.
– Najviše se kupuje multiflora, i to u raznim bojama i veličinama. Ljudi uzimaju i jeftinije i skuplje, nema pravila – kaže Šnajder. Dodaje da, iako su troškovi proizvodnje porasli, cijene nije mijenjao.
– Troškovi su porasli, ali cijene su ostale iste. Potražnja je ipak nešto slabija, vidi se i osjeti da ljudi manje kupuju – ističe.

Objašnjava i koliko je truda potrebno da bi se uzgojile biljke koje u ovo doba godine preplave tržnice.
– Proizvodnja je uglavnom vanjska, osim krizantema koje se uzgajaju u plastenicima. Ovisno o sorti, od sadnje do prodaje prođe pet do šest mjeseci. Uloženo je puno truda – od zalijevanja i prihrane do svakodnevne brige. Bez toga nema kvalitetne biljke – kaže Šnajder.

Da je ponuda doista raznolika, potvrđuje i Zdenko Radanović iz Garešnice iz cvjećarnice Čičak, koji na čazmanskoj tržnici nudi širok izbor aranžmana od svile.

– Ponuda je šarolika, a kod mene prevladava kvalitetnija svila. Oni koji se razumiju u razliku i koji su kupovali prošle godine, vraćaju se i ove – kaže Radanović. Cijene aranžmana kreću se od 15 eura pa sve do 60 ili 70 eura, ovisno o veličini i izradi – dodaje.

Kupci, kaže, sve češće uspoređuju cijene i nastoje pronaći najbolji omjer između izgleda aranžmana i iznosa koji su spremni izdvojiti.

– Kupci više paze na cijenu nego lani. U pravilu, za bližu rodbinu uzimaju skuplje aranžmane, a za daljnju gledaju da bude povoljnije. Osjeti se da ljudi biraju pažljivije i raspoređuju trošak – navodi.

Zdenko Radanović

Iako zadržava istu količinu i kvalitetu proizvoda kao i ranijih godina, Radanović priznaje da su troškovi nabave znatno porasli.
– Cvijeće je jako poskupjelo, posebno u nabavi. I nama koji smo u ovom poslu više od trideset godina postaje sve teže održati prihavtljive cijene – kaže.

Kupci, s druge strane, o cijenama nerado govore. Složni su jedino u tome da se za blagdan Svih svetih, unatoč različitim mogućnostima, uvijek pronađe način da se na grobovima najmilijih zapali svijeća i ostavi cvijet. Mnogi ističu da je važnije prisjetiti se onih kojih više nema i zadržati ih u mislima tijekom cijele godine, nego sam iznos potrošen uoči blagdana.