Ugostiteljski sektor u Njemačkoj suočava se s valom poskupljenja, što sve češće znači i naplatu usluga koje su donedavno bile podrazumijevane. Dio restorana i kafića, osobito u manjim mjestima, odlučio je uvesti dodatne naknade za pribor poput vilica, žlica ili slamki, koje sada mogu koštati i do 50 centi po komadu. Takva praksa izazvala je brojne reakcije na internetu, pri čemu su komentari građana podijeljeni – neki izražavaju razumijevanje za ugostitelje, dok drugi smatraju da se time prelazi granica prihvatljivog.
Nakon godine obilježene inflacijom i visokim troškovima života, mnogi su se potrošači nadali stabilizaciji. No, prognoze za 2025. godinu ne ulijevaju optimizam – očekuje se daljnji rast cijena, a samim time i veći pritisak na kućne budžete. U pojedinim ugostiteljskim objektima sada se i najjednostavniji dodaci naplaćuju, pa gosti, primjerice, koji žele podijeliti desert ili piće, mogu platiti dodatno za još jednu žlicu ili slamku.
Primjer jedne slastičarnice iz njemačke savezne pokrajine Hessen ilustrira ovaj trend – ondje kupci plaćaju 50 centi za dodatni pribor. Vlasnici ističu kako im takva praksa omogućuje da osnovne cijene sladoleda ostanu na prošlogodišnjoj razini, čime pokušavaju izbjeći direktno poskupljenje proizvoda. Uz to, navode da doplata može imati i ekološki učinak jer potiče goste da razmisle prije nego naruče dodatne predmete, čime se smanjuje količina otpada.
Ekonomsku pozadinu ovakvih mjera potvrđuju i šira kretanja na tržištu. Visoke cijene najma, energenata, plaća i sirovina među glavnim su razlozima za korekcije cjenika u ugostiteljstvu. Statistički podaci pokazuju da sve manje ljudi u Njemačkoj odlučuje jesti izvan kuće – 2024. godina bilježi pad prometa u ugostiteljskom sektoru u odnosu na prethodnu.
Dok se neki potrošači prilagođavaju novim pravilima i cijeni svaku ponuđenu uslugu, drugi izražavaju nezadovoljstvo, osobito kada se dodatne naknade ne komuniciraju jasno. Rasprave na društvenim mrežama ukazuju na različite percepcije – dok dio korisnika smatra da se radi o razumljivom odgovoru na inflaciju, drugi takve naplate doživljavaju kao nepotrebno opterećenje.
S obzirom na aktualnu situaciju, teško je prognozirati kako će se cijene razvijati u narednim godinama. Premda neki ugostitelji ostavljaju otvorenu mogućnost smanjenja cijena ako se tržišni uvjeti poboljšaju, trenutačno stanje ne daje puno razloga za optimizam. Čini se da će potrošači još neko vrijeme morati prihvaćati novu realnost – onu u kojoj svaki dodatak na tanjuru ili stolu može imati svoju cijenu, a prenosi N1.