Na željezničkoj postaji Las Matas u španjolskom gradu Las Rozas, svakodnevni život odvija se kao i obično. Zvuk dolazećeg vlaka isprepliće se s bukom obližnje autoceste, dok prodavač na kružnom toku ispred postaje nudi churrose prolaznicima.
No, ono što mnogi ne primjećuju su pametne kamere koje neprimjetno prate i analiziraju kretanje ljudi i prometa. Njihova svrha je poboljšanje urbanog prostora, a ovaj naizgled običan kružni tok postaje laboratorij budućeg urbanističkog planiranja.
Inovativno planiranje gradskih prostora
Las Rozas je jedno od područja gdje se provodi projekt AMIGOS, inicijativa financirana od strane Europske unije. Korištenjem umjetne inteligencije i analize podataka, cilj je poboljšati kvalitetu života u prometno opterećenim gradovima. Ova inicijativa usklađena je s EU-ovom Misijom za gradove, koja teži tome da 112 europskih gradova do 2030. godine postanu ekološki održivi i tehnološki napredni.
Pametne kamere, razvijene od strane Austrijskog tehnološkog instituta, koriste umjetnu inteligenciju kako bi brzo analizirale višemjesečne snimke i pružile uvid u stvarno korištenje javnih prostora. Ovi podaci pomažu urbanistima u prilagodbi gradskih zona potrebama građana.
„Cilj ovog projekta je odgovoriti na jednostavna, ali ključna pitanja građana, primjerice: ‘Je li sigurno da moje dijete samostalno hoda do škole?’”, objašnjava Martin Krekeler, koordinator projekta iz Ureda Senata grada Hamburga.
Testiranje u stvarnim uvjetima
Jedno od glavnih područja istraživanja je četvrt Las Matas, gdje se autocesta povezuje sa željezničkim kolodvorom, parkiralištima i manjim cestama. „Naš grad se suočava s mnogim izazovima“, ističe Nuria Blanco Caballero iz gradske inovacijske agencije Las Rozas Innova. „Las Rozas ima tri autoceste koje stvaraju gust promet u oba smjera, povećavajući rizik za pješake i vozače.”
Planira se cjelovita obnova prostora oko željezničkog kolodvora, uključujući poboljšane sigurnosne mjere, biciklistička parkirališta, stanice za električna vozila i prostore za dijeljene automobile. Prikupljeni podaci kombiniraju se s rezultatima anketa među lokalnim stanovništvom kako bi se optimizirala provedba projekata.
„Primjerice, otkrili smo da ljudi često ne koriste označene pješačke prijelaze, što povećava opasnost na cestama”, dodaje Blanco Caballero. Stoga se u četvrti Las Rozas provode sigurnosna poboljšanja, uključujući nove pločnike, betonske barijere i bolje prometne oznake.
Primjena umjetne inteligencije u gradovima
Sustavi s umjetnom inteligencijom, slični onima u Las Rozasu, implementiraju se i u drugim europskim gradovima putem još jednog EU-projekta, ELABORATOR. Ovu inicijativu predvodi dr. Angelos Amditis iz Nacionalnog tehničkog sveučilišta u Ateni.
U Kopenhagenu se AI kamere koriste za analizu prometnih tokova i prepoznavanje situacija koje su mogle rezultirati nesrećama. U francuskom okrugu Issy-les-Moulineaux postavljen je sustav dinamičnih prometnih znakova koji prilagođavaju prometne uvjete u stvarnom vremenu, pružajući biciklistima više prostora i upozoravajući vozače na njihovu prisutnost.
„Umjetna inteligencija je ključna jer omogućuje obradu ogromne količine podataka u stvarnom vremenu, što je presudno za upravljanje gradovima”, naglašava Amditis.
Primjeri za budućnost
Cilj ovih inicijativa je pružiti smjernice drugim gradovima u EU. Projekt AMIGOS već surađuje s 10 gradova, uključujući Hamburg, Reykjavik, Bolognu i Istanbul. Također, pet dodatnih gradova pokušava implementirati slične strategije, među kojima su Frankfurt, Laval i Gozo.
Projekt ELABORATOR djeluje u šest europskih gradova poput Milana, Helsinkija i Zaragoze, dok još šest gradova, uključujući Split i Kruševac, koristi rezultate iz prve faze istraživanja kako bi poboljšali svoje urbane sredine.
Istraživački timovi naglašavaju važnost zaštite privatnosti građana i smanjenje ovisnosti gradova o privatnim tehnološkim tvrtkama koje trenutno posjeduju većinu podataka potrebnih za pametno upravljanje urbanim sredinama.
„Gradovima su potrebni podaci, ali su oni često u vlasništvu privatnih kompanija, što znači da ih moraju kupovati”, ističe Krekeler.
Aktivno uključivanje građana
Jedan od ključnih ciljeva projekta je omogućiti građanima da sudjeluju u razvoju gradskih prostora. EU podržava ove inicijative kroz Misiju za gradove i Europski zeleni plan, ubrzavajući digitalnu i ekološku transformaciju urbanih područja.
„Građani su često frustrirani, zato je ključno koristiti tehnologiju kako bismo razumjeli njihove potrebe”, kaže Krekeler.
U Las Rozasu je obnova četvrti Las Matas pri kraju, a idući korak je optimizacija prometnih tokova prema školama i natrag.
„Zajedničko oblikovanje urbanih prostora je ključno”, zaključuje Blanco Caballero. „Tehnologija nam omogućuje da grad prilagodimo ljudima, a ne obrnuto.”