Nenad Kovačić, vlasnik i osnivač vulkanizerske radnje „Vulkanizer Kovačić“ u Gornjem Dragancu, svoju je poslovnu priču započeo prije više od tri desetljeća. Ono što je počelo kao hrabra odluka nakon povratka iz rata, danas je uhodani obiteljski posao poznat po pouzdanosti i kvaliteti, ne samo u Čazmi nego i šire. Zajedno s njim rade supruga Jadranka te sinovi Marko i Lovro, čineći ovaj obrt pravim primjerom obiteljskog poslovanja koje se gradi generacijama, a ima i zaposlena još dva radnika.
Od ratnih dana do pokretanja posla
Nenad je počeo raditi kao automehaničar u DIP Novoselcu, a nakon kraće vojne službe odlučio je promijeniti smjer. Inspiriran željom za neovisnošću i stabilnošću, Nenad se sa suprugom odlučio preseliti u Draganec te pokrenuti vlastiti posao, unatoč izazovima i financijskim ograničenjima.
– Vizija nekakvog posla postojala je od samog početka, ali u to vrijeme nije bilo poticaja kao danas, prisjeća se Nenad. Bez mogućnosti za bankovne kredite, financijski su se snalazili kroz pozajmice s kamatama, vraćajući dugove postepeno, uz kontinuirano ulaganje u poslovni prostor i opremu.
Širenje ponude i poslovna stabilnost
Od skromnih početaka kada su jedva uspijevali preživjeti iz sezone u sezonu, Vulkanizer Kovačić danas nudi širok spektar usluga koje uključuju hotel za gume, popravak aluminijskih felgi te specijalizirane vulkanizerske usluge za klijente koji dolaze čak iz Austrije i Njemačke. Kako su godine prolazile, posao se širio, a sezonske oscilacije smanjivale – danas, Kovačići imaju toliko posla da često rade i do kasno u noć kako bi udovoljili svim narudžbama. Nenad naglašava kako je puno puta bilo teško, ali je upornost bila ključ.
– Nismo htjeli zatvoriti, čak i kad nije bilo posla, uvijek smo tražili načine da održimo radionu otvorenom, kaže Nenad.
Uloga obitelji u svakodnevnom poslovanju
Uz Nenada, poslovne tajne i radne navike usvajaju i njegovi sinovi, Marko i Lovro. Obojica su od malih nogu bila uključena u radionu, s velikim zanimanjem za vulkanizerski zanat.
– Htjeli smo da idu drugim putem, ali njima se posao svidio, objašnjava Nenad, dodajući kako sada imaju važnu ulogu u svakodnevnim operacijama radionice. Marko je, primjerice, zaslužan za dolazak novih klijenata, zahvaljujući njegovom umijeću promocije i komunikacije preko interneta.
Radeći s obitelji, Nenad priznaje da nije uvijek jednostavno balansirati odnos roditelj–šef.
– Na poslu mora postojati hijerarhija, mora se znati tko je gazda, ali kad smo kod kuće, mi smo prije svega obitelj, ističe. Njegova supruga Jadranka također aktivno sudjeluje u poslovanju, osiguravajući da obiteljski duh i podrška budu prisutni na svakom koraku.
Održavanje zdravog odnosa na poslu i u obitelji
Na pitanje kako je raditi za roditelje, Marko kaže da nije nikada posebno razmišljao o tome:
– Nikad to nisam gledao kao nešto posebno. Od malena me zanimala radiona, nisam nikada razmišljao o nekom drugom poslu, niti mi je išta drugo bilo zanimljivo. Nekima bi možda bilo čudno raditi s roditeljem, ali meni je to prirodno.
Za Nenada, rad s Markom donosi veliko zadovoljstvo jer vidi da sin s istom strašću pristupa poslu.
– Nekad sam ga možda htio usmjeriti u drugom smjeru, ali on se sam pronašao u ovome. Nikad nije bilo nesuglasica, uvijek smo razgovarali kao obitelj i kao tim, objašnjava Nenad.
Marko potvrđuje da među njima postoji zdrav i otvoren odnos.
– Nikada nije bilo razlike – jesam li mu sin ili radnik. Otvoren je za razgovor, dogovorimo se oko svega i ako se pojavi neki problem, riješimo ga bez ikakvih komplikacija. Uvijek pričamo o poslu, o ljudima koji dolaze, i sve rješavamo odmah, kaže Marko.
Nenad i Marko smatraju da je ključ u tome što obojica rade ono što vole.
– Ako dolaziš na posao s grčem, onda koliko god zarađivao, to nema smisla. Ja ovo radim s guštom, volim posao i ljude s kojima radim, zaključuje Marko, dodajući da među njima vlada međusobno poštovanje koje im pomaže da uvijek nađu zajednički jezik.
Klijenti i povjerenje koje traje godinama
Marko je primijetio priliku za proširenje ponude na popravak aluminijskih felgi, što je postala jedna od traženijih usluga u radionici.
– Marko je bio taj koji je predložio da se posvetimo felgama, kaže Nenad, naglašavajući sinovu ulogu u povezivanju s novim klijentima.
– Dosta ljudi iz Zagreba i drugih gradova saznalo je za nas upravo preko njega – ljudi vide njegov rad, dođu i jave se zbog preporuka, objašnjava. Markova sposobnost da komunicira s klijentima i promovira njihove specijalizirane usluge kroz nove kanale pridonijela je tome da Vulkanizer Kovačić izgradi prepoznatljivost i stekne povjerenje klijenata koji dolaze zbog popravka felgi.
Kovačićeva radionica izgradila je ugled zahvaljujući kvaliteti usluge i usmenim preporukama, zbog čega imaju stalne klijente iz Čazme, Zagreba i drugih dijelova Hrvatske, pa čak i iz inozemstva.
– Nigdje se ne oglašavamo, a opet, klijenti dolaze zbog preporuka, objašnjava Nenad s ponosom. Tako, primjerice, klijenti iz Zagreba sa skupocjenim vozilima dolaze upravo k njima na popravak felgi jer su čuli da Vulkanizer Kovačić osigurava vrhunsku uslugu. Taj ugled rezultat je posvećenosti kvaliteti, s naglaskom na stalnom usavršavanju i usklađivanju s tržišnim trendovima.
Izazovi poduzetništva u Hrvatskoj
Raditi kao privatnik u Hrvatskoj, posebno u ovakvoj branši, donosi mnoge izazove.
– Papirologija nas koči, sve više vremena odlazi na ispunjavanje raznih obveza, umjesto na rad s klijentima, primjećuje Nenad. Troškovi održavanja alata, fiskalizacije, strojeva i popratne opreme često opterećuju male poduzetnike. Kovačići svake godine troše značajna sredstva na testiranja strojeva kako bi uskladili poslovanje s propisima, što predstavlja dodatno opterećenje za obiteljski proračun. Godišnje se napuni gotovo dvadesetak registratora s raznim papirima.
Planovi za budućnost
Nenad je ponosan na činjenicu da su njegovi sinovi nastavili raditi u obiteljskom poslu, iako priznaje da im je u početku želio drugačiju karijeru.
– Htio sam da idu dalje u školu, ali oni su izabrali ovo i sretan sam zbog toga, kaže. Budućnost posla sada ovisi o njihovim idejama i ambicijama. Nenad je spreman pružiti podršku sinovima ukoliko odluče širiti poslovanje, ali trenutno su svi zadovoljni s razinom na kojoj se posao nalazi. Kovačići vjeruju da je ključ uspjeha njihova posla upravo u obiteljskom pristupu i visokim standardima kvalitete.
– Ako nemaš ljubavi prema onome što radiš, nema ni uspjeha, zaključuje Nenad, dodajući kako su on i njegova obitelj posvećeni ovom poslu. Vjerujući u vrijednost povjerenja koje su klijenti razvili prema njima, Kovačići su uspjeli pretvoriti obiteljsku radionicu u posao koji se prenosi iz generacije u generaciju, usprkos svim izazovima s kojima se svakodnevno suočavaju.
Autor: Robert Ruklić
*Dozvoljeno prenošenje sadržaja uz objavu izvora i autora
*Tekst je objavljen uz financijsku potporu Agencije za elektroničke medije iz programa
poticanja novinarske izvrsnosti