Svjetski dan učitelja donio je priznanja najistaknutijim odgojno-obrazovnim djelatnicima u Hrvatskoj, a među njima su i dvije učiteljice Osnovne škole Čazma – Anita Mikulandra učiteljica razredne nastave i Nikolina Brajković Draguljić, učiteljica Glazbene kulture. U povodu njihovog priznanja, razgovarali smo s njima o njihovom radu, motivaciji i izazovima s kojima se suočavaju. Obje su istaknule koliko im ova nagrada znači te kako se svakodnevno trude motivirati svoje učenike i prilagoditi nastavu njihovim potrebama, unoseći kreativnost i strast u učionice.
Što za Vas osobno znači biti prepoznat kao jedan od najboljih učitelja u prošloj školskoj godini?
Anita: Ova nagrada je veliki poticaj jer biti učiteljica je jedno plemenito zanimanje. Drago mi je što svojim radom mogu potaknuti svoje učenike na stjecanje novih znanja, iskustava i doprinijeti početku njihovog cjeloživotnog učenja. Nagrada je poticaj za daljnji rad i priznanje za sve ono što smo dosad radili. Žao mi je što puno kolega nisu dobili ovu nagradu jer su možda neki previše samozatajni ili im nedostaje motivacije i hrabrosti da se prijave na javni poziv, a znam da ima puno sjajnih kolega koji izvrsno obavljaju svoj posao.
Nikolina: Priznanje mi znači veliku čast jer radim posao koji volim. Glazba je dio mene i kroz nju želim prenijeti pozitivnu energiju na učenike. Ponosna sam kada vidim da i oni uživaju u glazbi. Radim s jednakim entuzijazmom kao na početku svoje karijere, i to je ono što me pokreće.
Koje su ključne metode i pristupi u nastavi koje smatrate najefikasnijima za motivaciju učenika?
Anita: Jedan od najvećih izazova za učitelje je zasigurno kako učenike potaknuti na motivirano i aktivno sudjelovanje u nastavi. Na pitanje kako motivirati učenike na učenje ne postoji jednostavan odgovor niti recept koji možete primijeniti u svakoj situaciji jer je svaki učenik različit, posjeduje vlastita životna iskustva, odrasta u specifičnoj obitelji, različitih je intelektualnih sposobnosti, emocionalne i socijalne inteligencije, interesa i sklonosti, navika i ambicija od ostalih učenika u razredu. Zato učitelj treba pronaći odgovarajući način da motivira svakog o njih. Postavljeni zadatci za učenike trebaju biti za njih zahtjevni, ali ne i nedostižni kako bi imali motivaciju ispuniti ih. Iskustveno učenje motivira učenike na aktivnost, također i istraživačka nastava, igra u nastavi… Kroz igru djeca otkrivaju svoje mogućnosti, razvijaju sposobnosti i vještine, stječu iskustva, uče i stvaraju. Igra potiče maštu i kreativnost. Djeca uživaju u igri, što ih motivira za sudjelovanje, a pozitivno raspoloženje tako se prenosi i na učenje. Igra je učenicima najzabavniji oblik učenja. Znanje stečeno kroz igru je trajnije od znanja stečenog na neki drugi način.
Nikolina: U glazbenoj nastavi najvažnije je učenicima pružiti mogućnosti da sviraju, pjevaju i plešu. Aktivno sudjelovanje u glazbi motivira ih, a oni učenici s većim glazbenim potencijalom često postaju uzori drugima. Volim koristiti metodu demonstracije jer učenici najbolje uče kroz primjere. Tako cijeli razred aktivno sudjeluje, što stvara ugodnu atmosferu i potiče sve da daju najbolje od sebe.
Koji su najveći izazovi u vašem svakodnevnom radu i kako ih prevladavate?
Anita: Učiteljski je poziv istovremeno lijep i plemenit, ali i izazovan i ponekad težak. Složenost procesa poučavanja i učenja te promjene u odgojno – obrazovnoj praksi traže neprestano stručno usavršavanje učitelja kako bi bili osposobljeni za uočavanje i reagiranje na promjene, npr. digitalizacija. Učenicima je sve dostupno, previše vremena su na mreži, izloženi su raznim informacijama, a na nama je da ih naučimo kako te informacije filtrirati i pravilno ih. Učitelji svakodnevno u svom radu komuniciraju s učenicima, njihovim obiteljima, kolegama i upravom škole. Važno je uspostaviti ravnotežu između roditeljskih zahtjeva, pravila struke i očekivanja nadređenih što ponekad predstavlja stres u našem poslu. Zapravo prvi i najvažniji učitelji djeci su njihovi roditelji i njihov utjecaj ima doživotan i neizbrisiv trag, a zatim tek dolaze vrtić i škola. Ako učitelji i roditelji prihvate da su jedni drugima dobri suradnici, napredak je djeteta puno lakši i bolji.
Nikolina: Najveći izazov u glazbenoj nastavi je održavanje discipline jer bez nje nema ni uspješne nastave. Svi učenici moraju poštovati osnovna pravila kako bi se stvorila pozitivna atmosfera za muziciranje. Kada djeca uživaju u muzici i kada vidim sretna lica dok sviraju ili pjevaju, sve poteškoće nestaju.
Kako balansirate između nastavnog plana i prilika za kreativne i praktične aktivnosti s učenicima?
Anita: Nastavni plan i program je zadan od stane MZO-a, ali nam ipak daje slobodu da sami osmislimo metode i način rada kojim ćemo nešto objasniti učenicima. Ponekad nam plan i program ne omogućuju da previše sati posvetimo razvijanju kreativnosti, ali imamo svakodnevno priliku isprobati nove ideje i biti kreativni, upustiti se u neprekidan proces stvaranja. Najvažnije je prilagoditi te metode svojim učenicima, ali i sebi.
Nikolina: U glazbenoj nastavi kreativnost je sastavni dio programa. Pjevanje, sviranje i plesanje aktivnosti su koje omogućuju učenicima da se izraze i razvijaju glazbene sposobnosti. Nastavni plan prilagođavamo učenicima i njihovim talentima, što dodatno doprinosi njihovom uživanju u glazbi.
Kako ste odlučili postati učiteljica i što vas motivira u ovom poslu?
Anita: Odmalena sam na pitanje: “ Što ćeš biti kad odrasteš?“ odgovarala: „Želim biti učiteljica.“ To sam i ostvarila. Ništa nije ljepše od trenutka kada na učenikovom licu primijetite iskreno razumijevanje pri objašnjavanju nekog gradiva. Biti učitelj nije samo profesija – to je poziv. Naša uloga u životima djece nadilazi knjige i školske sate, mi smo im uzori, prijatelji, vodiči i podrška koja im je potrebna na njihovu putu u sazrijevanju. Učitelj mora biti spreman na stalno usavršavanje i učiti nove tehnike komunikacije. Mora biti kreativan i znati zainteresirati učenika. Ali, prije svega, mora biti motiviran i voljeti svoj posao. To je težak posao, ali lijep i važan posao za društvo.
Nikolina: Moj san je bio postati učiteljica glazbe još od osnovne škole. Svaki put kada vidim djecu kako uživaju u muzici, sjećam se zašto sam odabrala ovaj poziv. Nagrada su mi njihova zadovoljna lica i uspjesi, te bivši učenici koji me srdačno pozdravljaju i prisjećaju se zajedničkih trenutaka.
Smatrate li da nagrade poput ove utječu na prepoznavanje važnosti učitelja u društvu?
Anita: Naravno da utječu, ali to nije najvažnije. Nagrada je samo dokaz da se s učenicima u našim školama kvalitetno radi. Biti učitelj nije samo posao, već vrlo specifična djelatnost koja poseban značaj daje za cijelu zajednicu. Učitelji igraju ključnu ulogu u oblikovanju budućih generacija i ostvarivanju ciljeva obrazovanja, ali mislim da bi većina učitelja odlično odradila svoj posao i bez ove nagrade jer se nagrađivanje provodi zadnjih 6 godina, a učitelji su do tada obrazovali generacije i generacije uspješnih osoba.
Nikolina: Priznanja su lijepa, no za mene su najveća nagrada sretna i zadovoljna djeca. Susreti s bivšim učenicima podsjećaju me da naš rad ostavlja trag, što je zapravo ono najvrijednije.
Koje savjete biste dali mladim učiteljima koji tek ulaze u profesiju?
Anita: Promjene u obrazovnom sustavu, tehnologiji ili društvenim izazovima zasnivaju se na učiteljima koji ostaju nosioci obrazovanja i pružaju svakom učeniku priliku za uspjeh i ostvarenje njihovih planova i snova. Mladi učitelj moraju biti spremni na stalno usavršavanje, moraju voljeti svoj posao, učenike, moraju biti strpljivi. Da bi bili autoritet, moraju biti spremni steći povjerenje i poštovanje učenika, ali i roditelja.
Nikolina: Savjetujem mladim učiteljima da rade s ljubavlju jer se to prepoznaje. Važno je zadržati entuzijazam kroz godine i u svakom trenutku uživati u onome što radite.
Anita Mikulandra i Nikolina Brajković Draguljić svojom su predanošću, radom i ljubavlju prema učenicima pokazale kako je učiteljski poziv ne samo posao, već poziv koji mijenja živote i oblikuje buduće generacije.