Cijene benzina i dizela u Hrvatskoj već neko vrijeme su pod kontrolom vladinih uredbi koje se donose svaka dva tjedna. Vlada ograničava cijene najčešće korištenih goriva – Eurosuper 95 i Eurodizel – koje koristi većina vozača u zemlji. Trenutno, cijena Eurosuper 95 iznosi 1,43 eura po litri, dok je cijena Eurodizela 1,33 eura po litri. Ove cijene su znatno niže nego što bi bile bez intervencija države, što vozačima olakšava financijsko opterećenje.
Međutim, ova ograničenja ne odnose se na premium goriva koja su značajno skuplja. Na primjer, litra premium Eurosupera 95 na Ini stoji 1,77 eura, dok premium Eurosuper 100 iznosi 1,84 eura po litri. Premium Eurodizel također je u istom cjenovnom rangu s 1,84 eura po litri. Ova premium goriva sadrže dodatne aditive koji poboljšavaju performanse motora, a premium benzini također imaju viši oktanski broj, što ih čini pogodnim za novije i snažnije motore, često u luksuznim vozilima.
Velika razlika u cijeni između “običnih” i premium goriva pokreće rasprave među vozačima o opravdanosti korištenja skupljih goriva. Za vozače snažnijih benzinskih automobila, proizvođači često preporučuju benzin s najmanje 98 oktana.
– Općenito, ne treba očekivati nikakva tehnička stradavanja motora jer moderni benzinski Otto motori opremljeni su senzorima za sprečavanje detonantnog izgaranja i shodno tome računalo koje upravlja radom motora promijenit će kut pretpaljenja i varirati količinu ubrizganog goriva u cilindar kako bi spriječio eventualnu havariju motora – pojašnjava Krunoslav Ormuž, stručnjak s Fakulteta strojarstva i brodogradnje u Zagrebu.
Napominje da bi se vožnja na benzin s manjim oktanskim brojem eventualno mogla osjetiti na potrošnji goriva, jer kvalitetnija goriva smanjuju potrošnju. Prema određenim mjerenjima, snažniji benzinski automobili korištenjem benzina s oktanskim brojem 100 troše oko 5% manje u odnosu na Eurosuper 95. Usto, vozači mogu uočiti manji gubitak snage i okretnog momenta.
Još manje razloga za brigu imaju vlasnici dizelskih automobila jer kod njih premium goriva znače da su samo dodani aditivi koji povoljno utječu na motor.
– Premium goriva proizvode se dodavanjem posebnih aditiva što bi trebalo rezultirati smanjenjem nakupljanja naslaga na brizgaljkama, boljim raspršivanjem, boljom homogenošću smjese, izgaranjem i slično. Neka premium goriva imaju i veće oktanske vrijednosti što olakšava rad motora pri većim opterećenjima. Međutim, kako je kvaliteta standardnih goriva, barem na području EU, normirana (EN 228 ili EN 590) kako bi se uopće mogla koristiti za rad modernih motora s unutarnjim izgaranjem, a pogotovo s modernim sustavima za naknadnu obradu ispušnih plinova, nema bojazni da bi moglo doći do oštećenja motora – kažu u Centru za vozila Hrvatske (CVH) za Večernji list.