Afera „nabave i isporuke neadekvatnih i po život opasnih vozila za obavljanje hitne medicinske službe“ kako je to javnosti predstavio predstavnik Hrvatskog sindikata hitne medicine Tomislava Petrušića, inače djelatnik ispostave županijskog Zavoda za hitnu medicinu u Daruvaru, današnjom konferencijom za novinare dobila je svoja nastavak, a možda i završetak.  Petrušić je na početku iznio kronologiju onoga što je zadnjih dana izazvalo interes javnosti.

Predstavnik Hrvatskog sindikata hitne medicine Tomislav Petrušić

– Početkom godine u Zavodu za hitnu medicinu Bjelovarsko-bilogorske županije puštena su u rad dva nova vozila za obavljanje hitne medicinske službe. Jedno je namijenjeno za grad Bjelovar, dok je drugo za područje Grada Daruvara. Konkretno, vozilo za nas ovdje u Daruvaru bilo je prijeko potrebno jer zadnjih pola godine daruvarski tim hitne medicinske službe muku muči s vozilima. Naš sanitet je stalno bio na popravcima, a u isto vrijeme su nam za rad dodijeljena zamjenska vozila koja su bila u groznom stanju. Radili smo u vozilu bez zvučne i svjetlosne signalizacije dok smo žurili na intervencije. U kabini jednog vozila zbog kvara su nam probijali ispušni plinovi zbog kojih je jedan naš vozač imao zdravstvene probleme. Vozila su nam stajala u pola intervencija. Svaki tjedan prebacivali smo opremu iz vozila u vozilo i možemo reći da čak neka nisu imala ni sigurnosni pojas  za pacijente i djelatnike u radnom prostoru. Novo vozilo koje je počelo s radom u noći 5.1 stavljeno je van funkcije već u subotu 6.1. oko 12 sati kad su tijekom transporta pacijenta s akutnim infarktom miokarda vidjeli naše kolege da nosila nisu adekvatna za transport pacijenta zbog velikih vibracija koje mogu ozbiljno utjecati na pacijentov ishod liječenja. Ono što nismo puno pričali o tome javno, to je kada pričamo o tim i vibracijama nosila koje uzrokuju veliku nelagodu kod pacijenata koja je praćena mučninom i povraćanjem. Ležaj je vibrirao jednostavno i pri malim brzinama, tako da nije bilo dozvoljeno što prije doći do bolnice u Pakrac jer se tamo iz Daruvara po ograničenju moralo  voziti po ograničenju nekakvih 19-20 minuta. Inače smo mi tamo između 10. i 11. Ovaj put je trajao maltene duplo duže za gospodina Svetozara. Nesnošljive vibracije potencijalno nose i velik rizik kod hitnih stanja, poput pacijenata s traumama ili teškim ozljedama kralježnice pacijenata koji su u plućnom bedemu gdje doslovce jedan krivi pomak pacijenta unazad može dovesti do respiratornog stresa ili trenutne smrti. Da ne pričamo o sumnji na disekciju aorte, gdje se pacijenta pokušava što manje pomicati zbog mogućeg puknuća krvne žile. Hvala Bogu što je usprkos ovim svim problemima koji su bili od gubitka vremena i mučnine, povraćanja, gospodin Opačić na vrijeme zbrinut u bolnici Pakrac, a kasnije u Slavonskom Brodu. Opet možemo reći da je sreća u svemu tome što je gospodin Opačić živio  ovdje u Daruvaru, pa je taj transport inače od 10 minuta trajao 20 minuta. Da se slučajno desio  pacijent iz Brestovca ili iz Velikih Bastaja taj transport bi umjesto 30 minuta normalnih trajao 60 minuta, što je nedopustivo. Nakon te intervencije vozilo je odmah maknuto iz upotrebe jer se posumnjalo da je sve posljedica neadekvatnog zračnog ovjesa koji je bio prenapumpan, što je dovelo do strašnih vibracija pacijenta na ležaju, a sumnja djelatnika Zavoda pokazala se istinitom jer su oba vozila i daruvarske i bjelovarske službe bila povučena  te su u oba upitna ovjesa uklonjena, totalno su uklonjena. Okidač za izvanrednu tiskovnu konferenciju u petak, 12. 1. bio je moj osobni upit kao sindikalni povjerenik za našu županiju i djelatnik Zavoda. Mene je zanimalo kolika je cijena za dva zračna ovjesa s ugradnjom koji su isporučeni i kad će se vratiti taj iznos Zavodu s obzirom da se nakon reakcije djelatnika isti uklonjeni. Znači, taj upit sam poslao firmi koja je radila preradu vozila, ali sam u isto vrijeme dodao taj mail svim našim županijskim vijećnicima da to vide. S obzirom na to da su oni vidjeli, u Županiji je nastala, naravno, panika te je brže bolje sazvana izvanredna tiskovna konferencija na kojoj sam ja osobno prozvan da iznosim laži i plašim pacijente. Moje ime se spomenulo nekih desetak puta te me se javno osumnjičio da sam napuhavao ovjes te da smo snimku koja je izašla u medijima izrežirali i da smo sve izdramatizirali, rekao je Petrušić nakon kojeg je  slučaj s novim vozilo hite prepričao i tehničar Dino Kotik iza kojeg je, kako kaže, niz neprospavanih noći nakon svega onoga što se izdogađalo.

– Nakon uočenih nepravilnosti koje su se dogodile u subotu, Kako je kolega Tomislav izjavio, obavijestili smo nadležne ljude u vezi tih problema s kojima smo se suočili. To je bila subota. Znači, vjerojatno ta firma nije radila i ravnatelj kada je radio u ponedjeljak, napravio je sve što je bilo u njegovoj mogućnosti i taj problem se riješio. Problem je bio riješen tako da smo već u srijedu dobili to vozilo nazad. To je, inače, po meni, riješeno u poprilično rekordnom vremenu. Što bi još htio reći? Istina je da naš tim može demantirati, da smo mi taj scenarij namjerno napravili da bi nekome naštetili. Ne želimo nikome narušiti ugled. Nije nam to bio krajnji cilj niti nikakva zlobna nakana kako se to spomenulo. To je krajnje osuđujuće kako bi se reklo još ono što bih htio reći za kraj. Kolega Petrušić definitivno nije bio prisutan ovdje kada se to sve izdogađalo. Koliko znam, bio je u Sloveniji na skijanju i on se definitivno  nije igrao s tim zračnim ovjesom, kao ni mi, niti to znamo, niti to želimo. Novo je vozilo, da nešto pokvarimo, mislim da  nitko ne bi imao novaca za popraviti, kazao je Kotig i prepričao slučaj pacijenta Svetozara Opačića koji je bio pacijent kojeg su vozili u Pakračku bolnicu.

– Scena je bila poprilično čudna. To još nismo doživjeli. Znači, pacijent je doslovno tresao glavom. Mi smo morali ga pridržavati jer je povraćao. Mi smo se tim putem još ispričali pacijentu što je ovaj moj kolega liječnik potvrdio. Znači to i on sam nikad nije doživio da smo se mi pacijentu ispričali putem. Dogodila se pogreška, ona je ispravljena, sad dalje kada ćemo imati probleme, to ćemo još rješavati međusobno, a vozilo je sada u OK stanju, a s ravnateljem smo dogovorili da treba napraviti još neke preinake, zaključio je Kotik.

Petrušić je na konferenciju za novinare pozvao i Svetozara Opačića, pacijenta kojeg su u hitnom stanju vozili u bolnicu.

– Oni su  brzo došli kad su bili pozvani. Čim su me stavili u kombi, bio sam pri svijesti. Kad su krenuli  Pakrac to je rondalo i počeo sam povraćati. Dva puta sam  povratio. Dečki su me pridržavali i komentirali su da je pretvrdo  i stalno su se ispričavali. Ja sam skakao, a  oni su me držali, ali vidio sam kroz ona vrata da oni nisu brzo vozili, a ja sam se pitao kad tako sporo voze kad ću doći. Bio sam pri svijesti skroz do Pakraca, povratio jesam, vozio sam se kao u  TAM-iću osamdesetih godina, ispričao je Opačić.

Svetozar Opačić

Petrušić nakon svega najavljuje prijavu DORH-u.

– Htio bih naglasiti je to što je cijela javnost mogla čuti kako jedan prerađivač vozila javno proziva drugoga da je krivotvorio certifikat za preradu vozila i da se na ovu javnu nabavu za ova dva vozila javio s krivotvorenom dokumentacijom, što je grozno. Iz tog razloga mi smo, naravno, uspjeli doći do cijele javne i koju smo već simbolično napisali da ide prema DORH-u. Znači mi sumnjamo  je da tu nešto što ovdje  ne štima  kad već ti, hajdemo reći prerađivači jedni druge   mogu tako javno prozivati.   Mislim da je ovo jedan dobar početak općenito na razini države gdje se može tome stati tim  lažima po pitanju tih certifikata crash testova. Često se dešava da prerađivači predlože crash test od auta tipa marke Volkswagen u javnu nabavu, a kupuje se Peugeot i to je javna tajna. Mislim da je  na razini cijele države već vrijeme da se stane  tome na kraj. Razlog toga što nema tih testova je to, recimo, za informaciju da je naša županija najgora po broju stradalih i teško ozlijeđenih unazad zadnjih deset godina u prometnim nesrećama saniteta i vozila hitne pomoći. Krajem ovog tjedna u jednoj večernjoj emisiji će biti jedan jako lijepi prilog. Ružan ali, ali koristan za sve nas da se vidi kakvo je stanje vozila u našoj županiji. Pa kada budete to gledali, sjetite nas se , rekao je Petrušić.

Konferenciji za novinare odazvao se i ravnatelj Zavoda za hitnu medicinu Nenad Mrzlečki koji se na početku ispričao Svetozaru Opačiću na svemu što je proživio tijekom vožnje u novim kolima daruvarske hitne, te dodao kako je postupak javne nabave transparentno proveden te da je neistina da su se na javnu nabavu javila dva dobavljača, već samo jedan.

ravnatelj Zavoda za hitnu medicinu Nenad Mrzlečki

– U ovom slučaju konkretno za ova vozila bila isključivo jedna prijava na natječaju koju je Povjerenstvo proglasilo i ocijenilo pravovaljanom i cjelokupnom. Meni je osobno žao što sad, dolazi do nekakvih načina komunikacije i rješavanja internih problema odmah direktno putem javnosti i medija. U Zavodu jasno, postoje mehanizmi prijavljivanja nepravilnosti i problema, bilo po pitanju vozila, bilo po pitanju nekakve opreme, medicinske ili slično. Ja bih molio u budućnosti da svi zajedno pokušavamo koristiti naše službene interne kanale, pa ako netko izbjegava nekakve svoje odgovornosti i obaveze, onda je jasno, tu su i javni prostori i sve ostalo u potrebi da se ta tema otvori i jednom raspravi. Mi smo, kao što je i rečeno, reagirali promptno. Dakle, nitko ni u jednom trenutku nije, osobito ja, niti itko iz Zavoda dovodio u pitanje naše zaposlenike, da je nešto inscenirano ili slično. Ja vjerujem da nitko nije namjerno snimao film. Mislim, dalje je stvar bilo objavljivanja i produkcije u što ja sada ne bih ulazio, ali nikakve  nije bilo zločeste namjere od onih koji su u tim trenucima snimali to. Čisto je bilo napravljeno da se nama prikaže. Jedna slika govori više od tisuću riječi, kako se kaže, bilo je upućeno direktno glavnom tehničaru u subotu sredinom dana. U ponedjeljak ujutro čim sam bio upoznat promptno smo kontaktirali dobavljača, a on se odazvao. Rekao je da već pretpostavlja da je problem u ovjesu. U utorak je jedno vozilo bilo na uklanjanju  zračnog ovjesa i vrati onaj standardni, tvornički, koji je, kao i na svim dostavnim vozilima koje Zavod i drugi zavodi posjeduju i u srijedu je također napravljeno s ovim vozilom koje je odmah i vraćeno u srijedu ispostavi Daruvar. Također, još bih htio reći da u tome svemu molim još jednom sve naše zaposlenike da imamo tu dobru internu komunikaciju. Uprava je otvorena za sva pitanja, za sva poboljšanja i svima je u interesu da radimo zajedno na napretku našeg Zavoda da prepoznajemo dobre rezultate, a to je na nama, na Upravi, rekao je Mrzlečki.

Na kraju Petrušić je uputio još neke zamjerke na novo vozilo, no i dodao kako će u dogovoru s ravnateljem Mrzlečkim biti izvedene još neke potrebne preinake.

– Po prijedlogu Zakona o hitnoj medicini koji je u donošenju, u proceduri napisali smo da  najviše tri godine vozilo može biti staro za hitnu i pet godina za sanitetski prijevoz, a mi danas u našoj županiji imamo vozila od 700 – 800 tisuća km po deset godina starosti, zaključio je Petrušić.