Djed Božićnjak je izmišljeni lik koji djeci donosi darove za Božić. Danas je popularan širom svijeta, a često se, u božićno vrijeme pojavljuje kao zaštitni znak tvrtke Coca-Cola. Također, Djed Mraz predstavlja istočnoeuropsku varijantu Djeda Božićnjaka te je izvorno lik iz stare slavenske mitologije. Komercijalizirani lik veselog Djeda Božićnjaka koji širom svijeta uveseljava djecu poklonima vuče svoje podrijetlo od kršćanskog sveca, svetog Nikole. Preobrazba svetog Nikole u sekularni lik Djeda Božićnjaka zasluga je protestantske reformacije uz napomenu kako je ona započela u britanskoj kolonijalnoj Americi.
Američka verzija Djeda nastala je u New Amsterdamu (današnji New York) prema nizozemskoj verziji kršćanskog sveca pod imenom Sinterklaas. Tijekom 19. stoljeća američki novinari popularizirali su izmijenjenu verziju svetog Nikole koji je postao veseli, debeli Djed koji živi na Sjevernom polu i koji, putujući na svojim saonicama, u vrijeme Božića djeci donosi poklone. Danas prepoznatljiv lik Djeda Božićnjaka je djelo Thomasa Nasta. Naime, on ga je nacrtao prema opisu iz pjesme za djecu iz 1823. godine.
U većini kršćanskih zemalja, posebice u Europi, pa tako i u Hrvatskoj postoji jasna distinkcija između kršćanskog sveca i komercijalnog Djeda Božićnjaka. Božićne i novogodišnje priče kazuju da Djed živi u finskom dijelu Laponije sa svojom ženom – Bakom Božićnjak. Tamo postoje radionice u kojima vilenjaci izrađuju igračke. Prema tradiciji, na Badnju večer – 24. prosinca je potrebno objesiti čarape uz kamin. Po noći Djed, leteći na saonicama koje vuku sobovi ide od kuće do kuće, silazi niz dimnjak te pod božićnim drvcem ostavlja darove za djecu.