Namazi su omiljeni pomoćnici u spremanju brzog doručka, a mliječni, voćni i čokoladni namazi te paštete nađu svoje mjesto i u brojnim drugim gastro prigodama naših građana. Ipak, primjetan je pad njihove popularnosti ako se usporede rezultati istraživanja iz 2020. kada je pandemija bila u punom jeku. U pandemijskim obrascima ponašanja zapravo i treba tražiti razloge dosta drukčijih rezultata u ovogodišnjem istraživanju.
Tako je udio onih koji namaze konzumiraju svakodnevno praktično prepolovljen, s 15% u 2020. na 8% u 2023. godini, dok je broj onih koji ih jedu nekoliko puta tjedno istodobno pao s 39% na 31%. Tu dolazimo do prijelomnice jer je broj onih koji rjeđe konzumiraju ove proizvode u porastu pa je tako onih koji ih jedu barem jednom tjedno sada 26% (+3%), nekoliko puta mjesečno 21% (+5%) te rijetko 13% (+6%).
Određenih promjena bilo je i kod popularnosti pojedinih namaza. Mliječni su ostali na vrhu te su dodatno učvrstili svoju poziciju rastom od 3% pa ove namaze sada najčešće konzumira 38% hrvatskih građana. Na čvrstom drugom mjestu ostale su paštete koje sada imaju 31%, što je za svega 1% manje nego u 2020. godini, ali je zato na trećem i četvrtom mjestu došlo do promjene. Naime, čokoladni su namazi rasli za 6% i s 19% udjela zasjeli na treću poziciju istisnuvši džem koji je jednako toliko izgubio i sada ima 12% udjela.
Vrijeme konzumacije otkriva da su namazi ključan sastojak doručka jer je to prilika u kojoj ove proizvode najčešće konzumira 58% (+1%) korisnika kategorije. Za brzi obrok namazi se nađu na pladnju kod 22% konzumenata (-2%), a palačinke su u plusu za 4% i sada drže 17% udjela. Malih 3% korisnika namaze najčešće koristi pri spremanju sendviča, a za ovu namjenu u 2020. bilo ih je dvostruko više (6%).
Promjena nije bilo kada je riječ o pitanju rade li konzumenti namaza vlastite namaze jer je njihov udio ostao na stabilnih 40%.
I na kraju, palačinke za desert. Najveći dio konzumenata namaza preferira palačinke s čokoladnim namazima, njih 48% (+3%), koji su tako s vrha skinuli džem s 43% poklonika (-4%), ali uvjereni smo da koji god namaz uzeli zasigurno nećete pogriješiti. U slast!
Istraživanje su tijekom lipnja 2023. godine proveli „Ja TRGOVAC“ magazin i agencija „Hendal“ na nacionalno reprezentativnom uzorku građana Republike Hrvatske starijih od 18 godina. Tijekom istraživanja provedena je stratifikacija po šest regija i četiri veličine naselja uz slučajan odabir kućanstva i ispitanika unutar pojedinog kućanstva pri čemu je uzorak stanovništva uravnotežen prema spolu, dobi i obrazovnom statusu ispitanika.