U organizaciji mreže prometnih policija Europe – ROADPOL, ovaj tjedan do nedjelje, 10. travnja, u cijeloj Europi se provodi tjedan pojačanog nadzora sigurnosnog pojasa, a u sklopu toga i nadzor prijevoza djece u automobilima. Sukladno tome, Policijska uprava bjelovarsko-bilogorska tijekom ovog tjedna kod predškolskih ustanova provodi preventivne represivne akcije nadzora prijevoza djece u automobilima kako bi se povećala njihova sigurnost u prometu u svojstvu putnika.

Kontrola je ovog tjedna provedena u Garešnici, Čazmi i Bjelovaru u vrijeme dolaska djece u vrtića, gdje su policijski službenici i članica Udruge Roda provjeravali odgovara li sigurnosna sjedalica  djetetovom razvoju, je li pravilno postavljena u automobil i je li dijete pravilno vezano.

U Garešnici je u sklopu akcije kontrolirano je 28 automobila, odnosno 35-ero djece, pri čemu je utvrđeno da niti jedno dijete nije bio pravilno vezano u sigurnosnoj sjedalici. Roditelji koji su po djecu dovezli bez odgovarajuće sigurnosne sjedalice su sankcionirani, odnosno izdano je 10 upozorenja.

U sklopu akcije u Čazmi je kontroliran  31 automobil, odnosno 35-ero djece, pri čemu je utvrđeno da je 6-ero djece pravilno vezano u sigurnosnoj sjedalici. Roditelji djece koja nisu bila pravilno vezana ili pravilno učvršćena sjedalica, ili je dijete preraslo sjedalicu, dobili su savjete kako pravilno učvrstiti sjedalicu, pravilno vezati dijete i kakvu sljedeću sjedalicu djetetu kupiti. Roditelji koji su po djecu dovezli bez odgovarajuće sigurnosne sjedalice su sankcionirani, odnosno izdano je 6 upozorenja i 4 izvješća o počinjenom prekršaju.

U Bjelovaru je u sklopu akcije kontrolirano  39 automobila, odnosno 50-ero djece, pri čemu je utvrđeno da je 18-ero djece pravilno vezano u sigurnosnoj sjedalici. Roditelji koji su po djecu došli bez odgovarajuće sigurnosne sjedalice su sankcionirani, odnosno izdana su 2 upozorenja i 1 izvješće o počinjenom prekršaju

Koje su najčešće greške pri korištenju sjedalice i koje su posljedice u slučaju prometne nesreće?

Podsjetimo, nije dovoljno da dijete samo bude smješteno u sjedalici, već ta sjedalica mora biti pravilno pričvršćena u vožnji, mora djetetu biti odgovarajuća te i dijete u njoj mora biti pravilno pričvršćeno. Ukoliko se ne koristi na pravilan način, i ona najskuplja sjedalica ne može zaštiti dijete u trenutku prometne nesreće.

Najčešće greške prilikom kontrole su se očitovale u savinutim trakama pojasa, bilo kod učvršćivanja sjedalice pojasom ili kod vezivanja djeteta pojasom automobila ili pojasom sjedalice, odnosno trake pojasa cijelom putanjom moraju biti ravne, zatim kod štitnika tj. naslona za glavu koji je smetao pravilnom smještaju sjedalice, odnosno, isti se mora izvaditi iz automobila. Također su dani savjeti o pravilnom namještanju zaglavlja sjedalice i visini traka pojasa sjedalice okrenute u smjeru vožnje, a koje moraju biti u ravnini ramena djeteta ili malo iznad ramena. Zatim vezivanje djeteta u jaknama, pogotovo onima skliskih materijala. Djetetu koje je vezano u jakni, pojas sjedalice se ne može dovoljno pritegnuti i zbog velikih sila prilikom PN, izliječe iz jakne i bude ozlijeđeno. Prilikom zatezanja pojasa sjedalica bitno je da roditelji provjere da li u predjelu ramena djeteta stane samo njihov jedan prst, odnosno da se pojas sjedalice ne može uštipnuti po dužini i tako će znati da je dijete pravilno vezano.

Nadalje, djeca iako su bila visine 135 cm, bila su vezana sigurnosnim pojasom, što je zakonski dopušteno, no djetetu koje je sitnije građe, pojas nije prolazio sredinom ramena i prsa i nisko preko zdjelice te je roditeljima savjetovano da je dijete i dalje potrebno voziti u postolju s naslonom, odnosno u tzv. boosteru. Takva pogreška očituje se u tome da pojas automobila „reže“ djetetov vrat i roditelji djeci provlače ruku iznad pojasa što je pogubno tijekom prometne nesreće, odnosno zbog velikih sila, tijelo djeteta se presavija u predjelu trbuha i dolazi do ozljeda unutarnjih organa.

Dijete se prerano smješta na prednje sjedalo, iako ima 150 centimetra, njegovo tijelo nije dovoljno razvijeno i ozljeda će nastati od aktivacije zračnog jastuka, zato kažemo da je stražnje sjedalo dječja sigurnosna zona. 

PU Bjelovarsko-bilogorska sustavno radi na edukaciji o pravilnom korištenju sjedalica

Tijekom ove godine u suradnji s Udrugom Roda provedene su i dvije edukacije putem Zoom platforme i to u Dječjem vrtiću Bjelovar i DV Ciciban, a tijekom 2020. godine na području svih policijskih postaja provedeno je prebrojavanje sjedalica, odnosno samo vizualnim pregledom je utvrđivano jesu li djeca vezana u automobilu, kojom prilikom su utvrđeni zabrinjavajući, štoviše poražavajući rezultati i iz toga razloga se tijekom ove godine nastavljaju ovakve akcije, odnosno prvenstveno će se organizirati pregledi sigurnosnih sjedalica, gdje će roditelji moći najaviti svoj dolazak telefonom, a kako ne bi zbog djece dugo čekali na pregled i gdje će moći provjeriti da li su pravilno vezali dijete.

Sandra Pavlek, policijska službenica za prevenciju u cestovnom prometu pri PU bjelovarsko-bilogorskoj poručuje kako je roditelji svaki dan mogu potražiti u Policijskoj upravi i zatražiti savjet o pravilnom prijevozu djece.

„Zahvalila bih se svim roditeljima koji su sudjelovali u kontroli, pohvalila njihovu zainteresiranost te napomenula da osim sankcioniranja nepropisnog prijevoza djece, potrudit ćemo se doći do razine da u našim gradovima nepropisan prijevoz djece postane društveno neprihvatljiv jer su djeca zaista naše najveće vrijednosti i mi kao roditelji smo ih dužni zaštititi prilikom prijevoza do vrtića, bake i djeda i do trgovine jer se 79 % prometnih nesreća događa upravo u naseljenim mjestima“, napominje Pavlek.