Odlukom Vijeća Europskih zajednica iz 1991. g ustanovljen je jedinstveni europski broj za hitne pozive 112 koji sve žurne službe integrira u jedinstveni sustav, a u Republici Hrvatskoj uveden je 11. veljače 2005. g. i koji se odlukom Europske komisije, Europskog parlamenta i Vijeća Europe iz 2009. g. obilježava kao Dan europskog broja 112.
Sustav 112 u Republici Hrvatskoj djeluje unutar Ravnateljstva civilne zaštite MUP-a RH te osigurava neprekidno (365 dana u godini/24 sata dnevno) zaprimanje dojava o neposrednim i nadolazećim opasnostima, koordinaciju hitnih službi te provedbu uzbunjivanja građana kojom se skreće pozornost na opasnost s pružanjem informacija o vrsti opasnosti i mjerama koje je potrebno poduzeti.
Besplatnim pozivom na broj 112 u bilo kojoj državi članici Europske unije možete zatražiti pomoć hitnih službi (policije, vatrogasaca, hitne medicinske službe).
U Republici Hrvatskoj je moguće zatražiti pomoć, osim na klasični način putem telefona, i putem SMS poruke ili telefaks porukom upućenom na broj 112, a postoji i mogućnost zaprimanja automatskog poziva na broj 112 iz vozila novije proizvodnje u slučaju nesreće (tzv. e-call.)
U sklopu Službe civilne zaštite Bjelovar djeluje Županijski centar 112 koji je tijekom 2021. g zaprimio 20820 poziva, od čega 13499 namjenskih (potrebna intervencija žurnih i dr. službi) te njih 1034 koji su se odnosili na upite odnosno dojave građana vezane uz COVID-19. Zanimljiv je podatak, da je zahvaljujući provođenju brojnih nacionalnim kampanja promidžbe broja 112 te Nacionalnog programa edukacije djece u području civilne zaštite u dječjim vrtićima i osnovnim školama, znatno smanjen broj zlonamjernih poziva, i koji je tijekom prošle godine iznosio samo 0,24%.
Kao glavne značajke i prednosti broja i Sustava 112 za građane i turiste te za sve hitne službe možemo navesti:
• Broj 112 građanima je dostupan 24 sata dnevno, a pozivi su besplatni sa svih javnih telefonskih govornica, mobilnih ili fiksnih telefonskih priključaka.
• Pozivatelj ne mora poznavati telefonske brojeve hitnih službi te njihove teritorijalne i strukovne nadležnosti, što je posebno značajno za turiste ili pozivatelje u stresnim okolnostima.
• Pozivom na broj 112 može se dobiti pomoć bilo koje hitne službe: policije, vatrogasaca, hitne medicinske pomoći, gorske službe spašavanja, službe traganja i spašavanja na moru, inspekcijske ili komunalne službe te udruga građana koje su svojim aktivnostima i sposobnostima vezane za sustav civilne zaštite, kao što su lovci ili ronioci. Dakle, putem samo jednog hitnog poziva na broj 112 dežurni operater alarmira i komunikacijski koordinira sve hitne službe koje su potrebne u konkretnom slučaju, a čime se štedi vrijeme jer ih nije potrebno pojedinačno nazivati. Hitnim službama je također olakšan rad jer operater „filtrira“ zlonamjerne, nenamjenske ili opetovane pozive, kada se jedan slučaj višestruko dojavljuje od različitih očevidaca, a što hitnim službama omogućava neometan rad.
• Sustav 112 temeljem utvrđenih standardnih operativnih postupaka, protokola ili sporazuma omogućava između ostalog i lociranje pozivatelja u hitnoj situaciji, hitan prijevoz zrakom ili morem ozlijeđene ili oboljele osobe kao i timova za traganje i spašavanje te organa za transplantaciju, što je u nekim situacijama od iznimnog značaja. Također može pružiti mogućnost sporazumijevanja s pozivateljem na stranim jezicima (engleski, njemački, talijanski, mađarski, slovački i češki), a čime se doprinosi sigurnosti naših turista i promociji Republike Hrvatske kao sigurnog turističkog odredišta. Služba civilne zaštite Bjelovar i Županijski centar 112 svim djelatnicima žurnih i komunalnih službi, udrugama građana, ustanovama te predstavnicima lokalne i područne samouprave sa kojima svakodnevno surađuje, ovim putem zahvaljuje na dosadašnjoj uspješnoj suradnji u nadi da u će u ovoj godini naše aktivnosti biti u što manjoj mjeri obilježene COVID-om 19, a građanima poručujemo da smo im u slučaju potrebe na raspolaganju 24 sata dnevno, svakog dana u godini, bez iznimke.