U primjeni novog Zakona o turističkim zajednicama, Ministarstvo turizma se odlučilo na neočekivan potez – u prvim danima 2022. godine moraju se raspisati novi natječaji za izbor svih 300-tinjak direktora turističkih zajednica u zemlji, uključujući i direktora Hrvatske turističke zajednice, doznaje Poslovni dnevnik.

Nakon što sami sebi daju otkaz, na novi natječaj ako žele idu svi direktori redom. Usto, novim direktorima značajno se mijenja radni status. Umjesto ugovora na neodređeno koje svi sada imaju, sada će se sklapati ugovori na određeno, na 4 godine trajanja mandata.

To su neki od detalja koji stoje u tumačenju dijela Zakona koji je na snazi od početka prošle godine, odnosno onog njegovog dijela koji regulira rad direktora TZ-a. Dokument s tumačenjem prošlog petka od Ministarstva turizma dobile su sve turističke zajednice.

Ovakvu proceduru nisu očekivali. Ovo je tumačenje stoga unijelo pomutnju u sustavu turističkih zajednica, a neke od njih već su angažirale odvjetnike zbog povrede radnog prava.

Takvo tumačenje zakona koje je Ministarstvo turizma ovih dana poslalo svim turističkim zajednicama izazvalo je pravu pomutnju u njihovim redovima. Neki od direktora navodno su već angažirali odvjetnike specijalizirane za radno pravo.

Direktori, uglavnom, spornim drže i nove kriterije za zapošljavanje novih šefova turističkih zajednica, a ključna novost je da će direktori moći biti osobe bez iskustva rada u turizmu.

‘Uvjeti nisu ublaženi’

Osim toga da nitko ne mora imati iskustva u turizmu, uz formalno obrazovanje kriteriji su znanje jednog stranog jezika (za regionalne direktore i HTZ poznavanje još jednog) te poznavanje rada na računalu. To su danas osnove pismenosti a ne posebne vještine, kažu naši sugovornici, kojima je nepojmljivo da na tako važne pozicije mogu doći ljudi koji nemaju veze s turizmom.

U Ministarstvu tvrde da posebni uvjeti za zapošljavanje direktora u turističkim zajednicama nisu ublaženi.

Njihovo je pojašnjenje da osobe koje nemaju radno iskustvo na poslovima u turizmu moraju imati više radnog iskustva, te svakako trebaju priložiti i prijedlog četverogodišnjeg programa rada TZ, za razliku od važećeg pravilnika u kojem se traži plan samo za narednu kalendarsku godinu.

Što nakon izbora?

Onaj tko opet bude izabran dobiva ugovor na određeno, a onom tko ne bude izabran ponudit će se drugo radno mjesto u uredu. Ako mjesta nema ili ne bude ponuđeno, opcija je i otkaz. Iz Ministarstva pojašnjavaju kako je radni odnos direktora reguliran Zakonom o radu, a za primjenu je odgovoran poslodavac, u ovom slučaju turističke zajednice.  

U ovom procesu za sadašnje direktore će se primijenjivati institut Otkaza s ponudom izmijenjenog ugovora iz članka 115. ZOR-a. Kako se tamo navodi, odredbe Zakona koje se odnose na otkaz primjenjuju se i na slučaj kada poslodavac otkaže ugovor i istodobno predloži radniku sklapanje ugovora o radu pod izmijenjenim uvjetima.

No, prema članku 107., poslodavac može otkazati ugovor o radu ako za to ima opravdani razlog, a u to spada i otkaz u slučaju da prestane potreba za obavljanjem određenog posla zbog gospodarskih, tehničkih ili organizacijskih razloga (poslovno uvjetovani otkaz).

Takav scenarij realan je za male turističke zajednice, gdje neće biti ni mjesta ni budžeta za još jednog zaposlenog. Tko će biti novi direktori TZ-a? Pravilnik o posebnim uvjetima koje moraju ispunjavati zaposleni u TZ-ima, prema mišljenju ljudi iz sustava ide prema degradaciji struke.

Više o svemu pročitajte na LINKU